Un buget neserios!

în Puncte de vedere de

De ce nu am încredere în bugetul prezentat de actualul ministru de finante si asumat de guvern?
Aș incepe cu cel mai recent episod, a doua rectificare bugetară, anunțată cu tam-tam și cu spectaculozitate, ca să justifice un deficit de 4,4% creat printr-o șmecherie (o redau mai jos), după care, la nici doua saptamani, să vedem cum guvernul începe să se plângă că mai vor o rectificare bugetară că nu au facut bine rectificarea și mai au nevoie de bani la o serie de obiective.

Cum sa ai încredere în cineva care face un buget, daca nu a facut o rectificare cum trebuie?
Degeaba i-au zguduit BNR si Consiliul Fiscal și nu le-au mai permis a treia rectificare, că nu s-au trezit si asta se observă si în bugetul asumat.

În care se prezinta venituri fiscale nesustenabile, având in vedere ca se afla la promulgare legea de abrogare a supraaccizei si legea de abrogare a supraimpozitarii contractelor part time, la care se adauga si taxele care se taie prin aprogarea OUG 114, asumata si aceasta pe picior, fara studiu de impact.
Acte normative care reduc veniturile cu 8 miliarde de lei.

Cum să ai încredere că cresc investițiile la 50 miliarde lei, când executiile bugetare pe ultimele 10 ani ne arata că, an de an, investitiile s-au realizat în proportie de doar 50-60% din programat?
Și nu pentru că s-au luat bani de la investitii ci pentru ca avem o legislatie a achizițiilor publice care încurajează blocarea investitiilor.

Și de ce, daca știi că nu ai cum sa faci investitiile pentru ca tai programele care duc banii sigur in economie(gen PNDL, dar si altele printre care cel de gradinite si statiuni balneare), vii si insisti sa pui din start in buget cei 50 de miliarde lei, când puteai să pui doar 25 de miliarde, construiai bugetul pe un deficit cu 2,2 puncte procentale mai mic, te inchizi intr-un deficit cu mult sub 3% pe cash si adaugi la rectificare daca chiar vezi ca exista potential?
Si hai, nu vii cu ele la jumatate, dar vii cu ele exact cât să te închizi in deficitul de sub 3%.

Este o mare greseală acest deficit crescut, care îți tine costul de finantare crescut, care scumpește banii din piață, care va ține ROBOR în crestere, cu efect asupra ratelor a sute de mii de români, dar si presiunea pe inflatie crescută.

Este un buget care nu atenuează presiunile pe deficitul de cont curent, care inhiba încrederea investitorilor straini, ceea ce are ca efect reducerea ISD-urilor în anul 2020 si mai ales, un buget care se bazeaza pe cresterea datoriei publice a României la 37% din PIB.

Este un buget care dă startul crizei imobiliare, o criză care va fi contagioasă la nivel de economie internă.

Este un buget care nu restructurează capitalul din economie si nu reduce arieratele, mentinand capitalul negativ, unde nu există preocupare de interventie în sistemul tripartit bancă-stat-privat, care scotea 35 de miliarde euro la lumină.

Este un buget care nu este însotit de măsuri de crestere a bazei impozabile din zona economiei gri sau de combatere a fenomenelor de mare trafic și spălare de bani, economie gri a cărei valoare se situează la peste 61 de miliarde de euro.

Este un buget care nu este însotit de un plan de masuri concrete pe combaterea marii evaziuni fiscale si transferului de venituri, ci din contră, prin scoaterea din zona de monitorizare a unor actori economici importanti se pierde urma banilor scoși din tara neimpozitati ( a se vedea cele scrise de Radu Soviani). Un buget care pierde astfel o suma cuprinsa intre 21 de miliarde de euro si 26 de miliarde de euro.

Este un buget care nu produce consolidare fiscala si este criticat atât de catre specialistii BNR cat si de cei ai Consiliului Fiscal.

Este bugetul care poate conduce la retrogradarea ratingului de tara a României ceea ce este foarte grav, iar acesta este un risc major, dat de o vulnerabilitate în programare.

Este un buget în care stimulii economici pentru micii întreprinzatori dispar si apare un sprijin pentru marii intreprinzatori din energie dar care nu va fi aprobat de CE, pentru ca nu se poate face dovada lipsei absorbtiei interne a pierderilor.
Cu alte cuvinte tai bani siguri care vin in economie, propunându-ți să cheltui bani pe ceva neaprobat de catre Comisia Europeană ca ajutor de stat, cu încalcarea inclusiv a articolului 106 din Constitutie, dar si a articolelor din TFUE care obliga ca orice ajutor de stat sa se poată acorda doar dupa decizia CE.
Si daca tot nu ai decizia CE de ce maresti deficitul?
De ce nu prinzi banii la rectificare dupa decizia CE?
Undeva, pare ca ai prins cheltuiala ca sa creada unii baieti destepti ca vrei sa îi ajuti. Dar pe seama tuturor costurilor statului si ale poporului.

Este un buget bazat pe consum guvernamental creat pe datorie, in loc sa fie bazat pe stimulente economice care să ajute la consolidarea creșterii economice.

Nu în ultimul rând, este un buget bazat pe o creșetere economică nerealistă, in contextul în care Comisia Europeană si Fondul Monetar International apreciaza cresterea economica pe 2020 ca fiind la 3,5-3,6% și nu 4,1% cât își propune actualul guvern.
Voi mai spune că va exista o presiune mare pentru că sectoarele dependente de Germania și Franta vor intâmpina mari dificultati în a avea comenzi și a produce ofertă.

Rămăsese sa va spun și șmecheria celei de-a doua rectificări:
Șmecheria celei de-a doua rectificări a fost aceea ca totul s-a facut pentru ca actualul Ministru de Finante să nu fie acuzat că nu va încasa veniturile programate și să se laude cu orice încasare (desi aceasta este sub nivelul nu numai potențial dar și normal).
Așa se explică tăierea veniturilor din buget, pentru ca odata cu taierea lor a dispărut si programarea pe venituri.
Dispărând indicatorul la care sa te raportezi, e ca si cum ai liber la orice lipsa de performanță.
Ce contează că această smecherie a dus deficitul exact în cap si a făcut ca România sa încalce Tratatul de la Maastricht?
Populismul si demagogia acestui tinerel sunt cele care au contat si vor mai conta exact 2 luni începând de astăzi.
Pentru că toți profesionistii din mediul de afaceri au inteles care îi este valoarea si au inteles si cei care, de fapt, conduc tara.

Si mai redau ceva, redau ce spunea actualul ministru de finante despre anul 2019 si 2020, ca sa vedeti că nu poti avea incredere în cineva ale cărui previziuni economice sunt total pe lângă realitate:
“există două scenari pentru evoluția viitoare a economiei:
În primul caz, creșterea economică se stabilizeaza în jurul raței de creștere de 2% pe an. Este grav dar un guvern responsabil ar putea să readucă economia la rate de creștere de peste 5% în 2020. Un guvern responsabil înseamnă renunțarea la nebunia cu programul de guvernare și reducerea deficitului bugetar imediat…
În al doilea caz, economia intră în recesiune în 2019. Se prăbușește sub greutatea ineficienței și a birocrației, a lipsei de forță de muncă, a lipsei infrastructurii și a pericolului creșterii taxelor…În acest moment nu mai poate fi evitată scăderea ratei de creștere a economiei spre 2% pe an.” – extras din Raport privind economia României în 2018 și estimări 2019 – Florin Cîțu (blog).

Si totusi avem o crestere econoică care se închide în 4,2% in anul 2019. Si totuși, desi avem un guvern responsabil, nu avem o creștere economică de peste 5% în anul 2020. Q.E.D.


De ce scriu toate acestea?
Pentru ca sper ca Presedintele Iohannis va retrimite legea spre dezbatere în Parlament.
Dacă respecta statul de drept, fapt care implica separația puterilor în stat si rolul acestora (legislativ e Parlamentul, nu guvernul), dacă vrea să nu aibă o criza economica anul viitor, daca vrea ca populatia comunelor sa nu emigreze, pentru ca comunele nu vor mai avea bani de intretinere si sustinere a populatiei rurale și dacă tine chiar la propriul partid care va deconta electoral acest buget.
Îl are pe Marinescu, poate sa-i spună câte corelatii cu legile in vigoare lipsesc din bugetul prezentat și cum este unul dintre cele mai nesustenabile bugete post-decembriste.
Ar fi prea multe sa intru in detalii.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*