Timbrul de mediu, leasingul, tusea și junghiul sau cum m-am săturat să mă minți frumos!

în Analize economice.Invitati de

 

Am auzit cele mai cutremurătoare jelanii, acum de când unii au avut ideea să anuleze timbrul de mediu. Am înțeles că vine apocalipsa, că Programul Rabla nu va mai putea fi susținut, că intră Fondul de Mediu în colaps, că 45% din finanțare era asigurată din acest timbru de mediu. Măi să fie!

Că să fie clar, nu vreau să mă refer la cei care, acum, s-au trezit cu problema în brate și demonstrează că nu știu cum să o apuce, sau la cei care au instituit timbrul de mediu,  respectiv la cei ce vor fi. Este o situație cel puțin penibilă în care cetățeanul este pus. Dar și statul este pus! Pentru că statul va trebui să returneze acești bani. Și banii costă! Ei nu pot fi valorizați pe considerente filozofice!

Referitor la Fondul de Mediu, de ce nu reconsiderăm finanțarea?De ce nu ne uităm dacă putem finanța un program și din alte surse?

De ce îl punem tot pe cetățean să plătească? Bă băieți, păi de unde tată? Voi cred că aveti o viziune greșită despre cetățean, în general. Noi cetățenii suntem niște Rockefeleri și nu avem ce face cu banii. Și atunci, normal, este de datoria voastră să ni luați!

Ce contează că vă spune justiția europeană că este ilegal cum procedați? De dragul unei instituții, de dragul confortului de a nu gandi la surse de finanțare alternative (dacă vă e lene să gândiți, mergeti tată la spa, lăsați pe alții care nu se văicăresc să găsească soluții) voi continuați cu luatu’ banului.

Și nu e numai asta! Cetățeanul este șantajat, prin act normativ, să plătească timbrul de mediu, dacă vrea să înmatriculeze mașina.

Cei care înmatriculează maşini, mai plătesc timbrul de mediu? Adică nici măcar bunul simţ să îl suspenzi ca să nu spun să îl abrogi?

Înainte să vă povestesc cum stă treaba, cu un caz punctual, hai să vă dau niște soluții :

  1. Dacă ar exista un timbru de mediu sau cum s-o numi el (cel actual, fiind ilegal, nu-l mai considerăm viabil), stabiliti frate cuantumul, algoritmul de calcul și îl puneti in sarcina contribuabilului. Plătibil, potrivit Codului Fiscal. În “n” zile, cu penalitați, dacă e cazul de neplată, îl plătește omul când are bani, apare acolo cu datorii la fisc!
  2. Nu condiționați înmatricularea mașinii de dovada plății timbrului de mediu. Nu au nici o legătură! Înmatricularea mașinii se referă la o condiționalitate care nu are legătură cu mediul! Are legătură cu circulația rutieră pe drumurile publice! Da, mă, mașina poluează, dar să știți că și picioarele nespălate poluează…și nu le speli de fiecare dată când îți pui pantofii.
  3. Referitor la actualul timbrul de mediu, până la promulgarea legii cu abrogarea lui, suspendati-i aplicarea. Aveti decizie a CJUE care va spună ca se incaseaza ilegal. Asta înseamnă că o sa-l restituiti. Iar restituirea generează costuri : penalități, dobânzi de la data încasării până la data returnării, bașca cheltuieli de judecată pentru cei care s-au săturat să astepte returnarea pe cale administrativă. Iar returnarea o faceti pe loc, fără eșalonare de 5 ani, că nu-i creantă bugetară și nici nu e corect și moral, în condițiile în care ați condiționat încasarea integrala a acestuia și nu încasarea eșalonată.
  4. Despre surse de finanțare a programului Rabla? Mai întâi stabiliti dacă se continuă acest program! Dacă se continuă, ia să vedem noi de unde luăm bani : dintr-o altă taxă care să fie făcută cu respectarea strictă a precizărilor Curții Europene de Justiție și din colectarea veniturilor la Fondul de Mediu din toate activitățile poluatoare. Dar nu poti avea program și pentru stimularea achiziției de autoturisme noi (gen Prima Masină) și pentru Programul Rabla. Mențineti doar unul și calculati care are impact.
  5. Nu uitați că o taxă de poluare poate fi considerată și parte din impozitul pe care îl plătim pe autoturism, pentru că, acolo, impozitul se diferențiază dupa capacitatea motorului. Stabiliti impozitul fix, iar diferenta data de capacitatea motorului, iaca bani pentru Fondul de Mediu.
  6. Am auzit chestia cu introducerea unei noi taxe în combustibil! O inepție! Sau mai bine, bagați în combustibil toate impozitele și taxele, că doar ce naiba? deja 65% din pretul combustibilului sunt taxe si accize!
  7. În limitarea tuturor care discuta despre necesitatea menținerii timbrului de mediu, pe stilul că nu văd pădurea din cauza copacilor , aceștia se fac că nu observă că avem mai mult de un milion de autovehicule care au fost înmatriculate în Bulgaria. Din cauza timbrului de mediu! Adică, impozit pe aceste autovehicule statul încasează, ioc!
  8. Nu uitați un lucru : cu cât luați mai mulți bani de la oameni, cu atât veți avea un popor mai sărac! Iar la un popor sărac, opulența voastră din BMW se observă mai ușor!

Știți cum e? A fost urgență să se cumpere “Cumintenia”, s-au găsit și bani, dar nu e la fel de urgent sau mai urgent să restitui timbrul de mediu (declarat ilegal de către Curtea de Justiție Europeană) la oamenii care au fost șantajați efectiv, prin măsuri birocrato-normative, să-l plătească dacă au vrut să aibă și ei o mașină ca orice om civilizat! Ne f..e grija de cotele de râși, pârși, urși și…dinozauri….de candidaturi sau strategii făcute de entități private…iar pe fraierul de cetățean îl respectăm de nu mai putem…mi-am adus aminte de ce mi-era greață….de la sila față de ștaiful lu’ politically correct….

Povestea mea e simplă și-i mulțumesc pentru ea unui sistem pe care nici nu am epitete cum să-l calific!

Esti român! Esti corect, îți plătești taxele și impozitele, te angajezi și muncești pe un salariu real declarat, statul încasează taxe pe munca ta. Din “bucata ta de pâine” te apuci sa faci și tu un leasing la o mașină. O masina decenta care să îți fie de folos pentru activitățile curente. Un preț de pornire de 11 mii de euro. Deci, decentă, da?

Și acum începe treaba :

Ai leasing pe 5 ani….Platesti vreo 13.500 euro -14.000 euro. Din suma asta 24% se duc la statul pe care cu stoicism îl slujești/hrănești…hai că acum e 20%, vai ce recompensă!!!

Pe lângă asta mai dai vreo 150 de euro/an, RCA obligatoriu, adică vreo 750 euro în 5 ani. Impus de stat! Pe lângă asta mai dai vreo mie de euro/an, adică 5.000 euro în 5 ani,  CASCO obligatoriu impus de firma de leasing. Până aici acceptăm și înghițim? Acceptăm și înghițim!.

Ce face statul cu tine? Păi dacă ești atât de prost și vrei să fii decent și corect ți-o mai trage de două ori!.

Cum?

Păi 5 ani cât e mașina în leasing, deci nu e a ta, e a firmei de leasing, statul te obliga sa platesti tu impozitul la ea. De ce să plătească firma de leasing? Ai vrut trai decent, plătește fraiere, că de aia esti cinstit!

După ce ți-ai luat-o prin toate părțile si ajungi sa dai pe o masina de 11 mii de euro, cam 19 mii de euro…vine cireașa de pe tort : ce daca ai luat masina nouă acum 5 ani, ce daca a fost deja înmatriculată de firma de leasing, ai terminat leasingul? vrei să o iei in proprietate? Plătește prostule timbrul de mediu, da? Nu mult! Încă o mie de euro! Vrei să înmatriculezi mașina și să circuli cu ea? Plătește, cetățene! A, nu, noi nu am ceurut timbrul de mediu de la firma de leasing, că noi nu sufocăm economia de piață și antreprenoriatul! Noi avem o singură țintă : contribuabilul, persoană fizică!

Plătește idiotule care vrei să respecți regulile, în timp ce, cei care hotărăsc pentru tine, se plimbă cu mașini înmatriculate în Bulgaria, care sunt, practic, mașini poluante cu adevărat, dar care ocolesc legea. Dacă tu ai învățat, ca prostul, că un stat de drept reprezintă supremația legii asupra societății, dacă tu respecți principiul ăsta într-o lume în care idioții sunt supți de toate resursele de către mitocanii care fac legi..plătește prostule! Nu-ți convine? Dă mașina înapoi! Oricum ai dat pe ea 20 mii de euro față de 11 mii de euro…oricum e o rablă ca are deja 5 ani vechime…dacă nu-ti convine, nici o problemă…rămâi și f..t și cu banii luați! Ia uite la el! Câtă obrăznicie! A vrut trai decent? Păi ce credea, că îl obține de drept, gratis? La muncă idiotule cinstit! Altădată să-ți iei căruță! Fii “green” omule!

Dar, de ce neică? Nu, ia să vedem cum e să dai statul în judecată și să ceri timbrul de mediu înapoi! Mai ales că uite, Curtea Europeană de Justiție spune că ai dreptate! Nu, nu dai statul în judecată pentru modul, profund necinstit, prin care te-a condiționat, ca un zapciu, să te prezinti cu timbrul platit dacă vrei sa circuli! Asta e un abuz, pe care tu, bun la suflet, îl înghiți!

Dai în judecată și câștigi! Câștigi contravaloarea timbrului de mediu, câștigi plata dobânzilor de la data plății până la încasarea efectivă și vei încasa și contravaloarea cheltuielilor de judecată!

Acum, nu știu cum să vă spun, dobânzile și cheltuielile de judecată, de regulă, se impută. Cu cât întârzii mai mult restabilirea legalității, cu atât ar trebui să dai mai mult!

Dar ce știu eu! Poate ei sunt nababi și au de unde! Enjoy!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*