Judge gavel on law books, wooden desk

Reforma constituțională economică

în Programe & Idei de

Vreți sa abordăm strategic chestiuni care țin de dezvoltarea economica a României?
Se discuta de revizuirea Constituției.
Asa cum suntem obișnuiți, din mentalitatea balcanica pe care o avem, ne luam după fente și gândim pe fente.
Adică, gândim conjunctural, cum este în trend și despre ce este în trend. Acum în trend sunt niște probleme de revizuit pe componenta de Justiție și accederea în funcție a unor persoane care sa nu aibă probleme penale. Foarte bine. Dar, insuficient!
Hibele Constituționale sunt mult mai mari și antireformiste.
De aceea este necesara o revizuire larga a Constituției iar eu propun doua obiective:
Reforma Constituțională Economica
Reforma Constituțională Teritoriala.
Cele doua obiective ar conduce la posibilitatea realizării reformelor macrobugetare și reformelor administrative.
Să începem cu bugetul. Și o sa explic simplu. Prin Constituție, se aproba anual, iar fiecare suma din buget trebuie sa aibă temei legal. Ca sa aibă temei legal, trebuie sa aibă act normativ de baza. Din cauza prevederilor Constituționale dar mai ales din cauza unei legi care este depășită moral și fizic, respectiv Legea 500/2002 a finanțelor publice, nu poți adopta un act normativ cu impact financiar fără a exista sursa sa de finanțare în buget. Deci, ca să ai actul trebuie sa ai bugetul, iar ca să ai bugetul trebuie sa ai actul. Identificați stupiditatea? Și uite asa, deși este evident ca este un cerc fără ieșire, din 2002 pana în prezent, și Parlamentul și Guvernul au adoptat programe și masuri cu interpretarea(mai mult sau mai puțin relaxata) a acestei ecuații, în loc sa fie totul în consecința actului baza.
O alta chestiune, tine de imposibilitatea realizării și adoptării unor bugete multianuale. Și de aici toate consecințele negative. Degeaba ai planuri strategice sectoriale, dacă nu ai finanțare predictibila, multianuala.
Avem o lipsa de predictibilitate investițională ceva de speriat.
O sustinem din vorbe, din asumări, dar nu este legiferată.
Iar efectul dezastruos este în investiții.
Cum ar fi sa ai totul în legi, strategii, bugete?
În prezent, nu poți lansa o achiziție publica, decât după ce ai Programul Anual de Achiziții adoptat, program care nu se poate adopta înainte de a fi adoptata Legea Bugetului.
Cum toți știm cât durează o achiziție, închipuiti-va ca în fiecare an, pierzi 5 luni bugetare, cu banii în buzunar(credite bugetare alocate) ca să faci achiziția publica, ca după aceea sa te apuci de execuția investiției.
De aia nici nu ai cheltuieli de capital majore în primele 5 luni ale unui an bugetar.
O soluție ar fi ca bugetul de stat sa fie un buget Multianual, aprobat prin lege, lege care sa conțină strategii sectoriale multianuale care sa fundamenteze alocarea sumelor și etapele de îndeplinit.
Iar anual sa vii în Parlament la evaluare și rectificare, după caz.
Asa, cum suntem acum, totul e relativ, aflam an la an, dacă se asfaltează și comuna noastră, dacă se repara școala, dacă se construiește spitalul.
Un alt aspect care închide multe dezbateri ar fi specializarea bugetului de stat prin Constituție.
În care, printr-un alineat, stabilești care venituri către ce categorii de cheltuieli se duc, iar în alt alineat, stabilești clar ca deficitul public se poate crea doar pe seama unor anumite cheltuieli, iar finanțarea deficitului din împrumuturi se face exclusiv pentru deficitul de capital și nu pentru rezolvarea deficitului la cheltuieli sociale. Diferențele de venituri la cheltuieli sociale, stabilești din ce venituri și în ce limita a transferurilor poate fi permisa.

În prezent, lucram cutumiar, iar asta da naștere la interpretări și acuze care generează și consuma energii.
Si acum vin la a doua reforma constituțională și anume regionalizarea și pe cale de consecință și autonomia financiara regionala.
Ultima data a fost blocata de actualul președinte pentru ca vroia capitala unei regiuni la Sibiu.
Pentru că postarea sa nu fie lungă, spun doar atat: regionalizarea ar permite o alta abordare în absorbția fondurilor europene, mult mai adaptata la nevoile specifice regionale, dar și o dezvoltare economica reala, pentru ca distribuirea valorii se face mai întâi în regiune și doar surplusul este distribuit la nivel național.
Dincolo de figuri și talente, cred ca trebuie ca cei în drept sa gândească la România reala.

#romaniareala